Når du kan starte fra bunden - den nye PowerPoint præsentation
Af PowerPoint specialist, Claus Handberg
1 // Budskabet
Alle dine præsentationer skal tage udgangspunkt ét sted – dit BUDSKAB.
Betydningen af at have styr på dit budskab kan ikke undervurderes. Har du først styr på det, er du godt på vej til succes med din præsentation. Hvis ikke – vil kludre rundt i resten af projektet.
Så spørg dig selv – hvad er det du forsøger at fortælle dit publikum?
Og hvad er det dit publikum er interesseret i at høre? Kan du svare på dette, har du det bedste udgangspunkt for at levere en relevant præsentation.
Alle dine præsentationer skal tage udgangspunkt ét sted – dit BUDSKAB.
Betydningen af at have styr på dit budskab kan ikke undervurderes. Har du først styr på det, er du godt på vej til succes med din præsentation. Hvis ikke – vil kludre rundt i resten af projektet.
Så spørg dig selv – hvad er det du forsøger at fortælle dit publikum?
Og hvad er det dit publikum er interesseret i at høre? Kan du svare på dette, har du det bedste udgangspunkt for at levere en relevant præsentation.
Hvis du opdager at du laver noget der ikke understøtte dit budskab – Så har du IKKE brug for det.
2 // Indhold
Når du har styr på dit budskab (og bemærk, at du stadig ikke har åbnet PowerPoint endnu!), skal du nu skabe det indhold og historie der skal til for at levere dette budskab til din målgruppe.
Ligesom de store Hollywood-studier, skal du lave et "storyboard" for din historie, som en del af din planlægning. Et storyboard giver dig mulighed for at se, forfine og justere indholdet og flow’et i præsentationen. På den måde sikre du, at det passer til dit budskab og levere det ønskede resultat.
Storyboardet bruger du til at bygge din fortælling – og du skal forholde dig til dette. Alt for mange præsentationer er en buffet af slides der tydeligvis alt for hurtigt er sat sammen i tilfældig rækkefølge.
Det er ikke fortælling - det er bare dovent ..!
Skab en historie, du er sikker på vil levere dit budskab, og derefter, er du måske klar til at åbne den første tomme dias i PowerPoint ...
3 // Visuel Design
Med dit budskab og historien på plads er du klar til at åbne PowerPoint. Men lad det nu endelig ikke løbe af med dig. Husk en simpel regel - simpelt er bedst..!
Brug gerne billeder (et billede siger mere end tusind ord ... ), men sørg for at de hænger sammen med dit budskab.
Det skal ikke bare være pænt – fordi du kan
Tænk igen på, hvad det er for et budskab du ønsker at formidle, og hvordan du bedst kan vise dette. For eksempel, hvis du skal beskrive en følelse. Det kan være meget svært at gøre med tekst. Brug i stedet et relevant billede og derefter kan du beskrive følelsen med dine egne ord.
Præsentationer der bygge med disse 3 trin er utrolig effektive. Med et klart defineret budskab som fundament, giver du dig selv den bedste chance for at skabe en præsentation, der ikke kun vil få dit publikum til at sidde op og lytte, men som de også vil huske.
2 // Indhold
Når du har styr på dit budskab (og bemærk, at du stadig ikke har åbnet PowerPoint endnu!), skal du nu skabe det indhold og historie der skal til for at levere dette budskab til din målgruppe.
Ligesom de store Hollywood-studier, skal du lave et "storyboard" for din historie, som en del af din planlægning. Et storyboard giver dig mulighed for at se, forfine og justere indholdet og flow’et i præsentationen. På den måde sikre du, at det passer til dit budskab og levere det ønskede resultat.
Storyboardet bruger du til at bygge din fortælling – og du skal forholde dig til dette. Alt for mange præsentationer er en buffet af slides der tydeligvis alt for hurtigt er sat sammen i tilfældig rækkefølge.
Det er ikke fortælling - det er bare dovent ..!
Skab en historie, du er sikker på vil levere dit budskab, og derefter, er du måske klar til at åbne den første tomme dias i PowerPoint ...
3 // Visuel Design
Med dit budskab og historien på plads er du klar til at åbne PowerPoint. Men lad det nu endelig ikke løbe af med dig. Husk en simpel regel - simpelt er bedst..!
Brug gerne billeder (et billede siger mere end tusind ord ... ), men sørg for at de hænger sammen med dit budskab.
Det skal ikke bare være pænt – fordi du kan
Tænk igen på, hvad det er for et budskab du ønsker at formidle, og hvordan du bedst kan vise dette. For eksempel, hvis du skal beskrive en følelse. Det kan være meget svært at gøre med tekst. Brug i stedet et relevant billede og derefter kan du beskrive følelsen med dine egne ord.
Præsentationer der bygge med disse 3 trin er utrolig effektive. Med et klart defineret budskab som fundament, giver du dig selv den bedste chance for at skabe en præsentation, der ikke kun vil få dit publikum til at sidde op og lytte, men som de også vil huske.
Vil du lære mere om hvordan dine præsentationer bliver set, hørt og husket?
Min bog - Bryd rammen - livet er for kort til kedelige præsentationer - viser dig hvordan. I bogen tager jeg dig skridt for skridt gennem din forberedelse, fremstilling og fremlæggelse af dit budskab. Det er en interaktiv drejebog til at lave præsentationer på en spændende, fængende og ikke mindst effektiv måde. Bogen indeholder også en række links til bonusmaterialer (videoer, skabeloner, eksempler på præsentationer...), der tager dig fra et teoretisk udgangspunkt til helt praktiske elementer, du kan bruge her og nu i din næste præsentation. Den er baseret på mine egne erfaringer og fejl, samt en række af de inspirationskilder jeg selv benytter mig af. Du kan købe bogen her... |
Hvis du kunne bruge denne artikel til noget - så tryk lige 'like' på Facebook knappen herunder... TAK !
Skriv dig op til at modtage opdateringer når der er ny viden på disse sider - klik her....
Det er gratis, uforpligtende og du kan til enhver tid afmelde lige så let som tilmeldingen :-)