|
Start med at finde ud af hvad der er dit hovedbudskab og hvorfor det er relevant for dem du skal tale med.
Dit indhold skal være brugbart for dit publikum og det skal være tilpasset det niveau som de befinder sig på. Du skal med andre ord ikke tale som en ekspert, hvis dit publikum først skal til at lære om emnet. Find ud af hvad dit publikum har brug for og interesse i - og beslut så hvad der vil være mest relevant for dig at vise dem. Læs også artiklen "Du skal være relevant for din målgruppe" |
2: Fokuser på hvad du vil vise dit publikum
Målet med din præsentation er, at publikum skal huske dit budskab. Ikke bare imens du præsenterer, men også efter at du har forladt lokalet.
Analyser har vist, at en gennemsnitlig slide indeholder ca. 40 ord. 40 ord er det samme som denne sætning:
”På denne slide kan du læse om spændende muligheder. Du kan både rejse, vinde i lotto, finde lykken, blive forelsket osv. Alt dette skal du læse for at forstå budskabet, alt imens jeg vil fortælle dig det samme med ord.”
Det er rigtig mange ord at forholde sig til som publikum – og så er 40 ord endda et gennemsnit. Rigtig mange slides indeholder langt flere ord end dette.
Stærke, visuelle slides med store billeder, stor grafik og næsten lige så store skriftstørrelser bør være dit foretrukne valg, når du designer dine slides til præsentationen. Hvorfor? Fordi, som John Medina skriver i bogen Brain rules: ”Vision trumps all other senses.” Så skal du vælge én af de menneskelige sanser at satse på i din præsentation, så er det den visuelle sans.
Analyser har vist, at en gennemsnitlig slide indeholder ca. 40 ord. 40 ord er det samme som denne sætning:
”På denne slide kan du læse om spændende muligheder. Du kan både rejse, vinde i lotto, finde lykken, blive forelsket osv. Alt dette skal du læse for at forstå budskabet, alt imens jeg vil fortælle dig det samme med ord.”
Det er rigtig mange ord at forholde sig til som publikum – og så er 40 ord endda et gennemsnit. Rigtig mange slides indeholder langt flere ord end dette.
Stærke, visuelle slides med store billeder, stor grafik og næsten lige så store skriftstørrelser bør være dit foretrukne valg, når du designer dine slides til præsentationen. Hvorfor? Fordi, som John Medina skriver i bogen Brain rules: ”Vision trumps all other senses.” Så skal du vælge én af de menneskelige sanser at satse på i din præsentation, så er det den visuelle sans.
Se f.eks. billedet her fra DR3 - hvad står der i overskriften? .... Nej, der står faktisk ikke "Fucker med din hjerne" men fordi din visuelle sans afkoder dette vinder den over dit sproglige center i hjernen og vupti "Vision trumph all other senses".
Skulle du være i tvivl om, hvordan du IKKE skal gøre, kan du se en samling skrækeksempler på virkelige (alvorlige) slides, der i den grad forfejler deres budskab her >>. |
Jeg har lavet et ark der hjælper dig til at undgå at lave katastrofe powerpoint slides og præsentationer. På én side giver dig nogle nøglespørgsmål der hjælper dig til at idenficere hvad du vil vise for at få dit budskab igennem.
Du kan hente mit forberedelsesark her - klike her >>
Du kan hente mit forberedelsesark her - klike her >>
3: Sådan laver du en optimal brainstorm om dit emne
Start med at lave din præsentation på papir. På en blok, på post-it-notes eller bare på en tavle. Et stykke papir for hver slide, hvor du skriver overskriften og en kort ide om hvad det skal indeholde.
Med den planlægning bliver det meget nemmere når du skal lave præsentationen i programmet – fordi du så ikke skal opfinde slides mens du sidder og kæmper med opsætningen, men får adskilt din forberedelse og din fremstilling.
Når du skal igang med at tænke kreativt omkring dit indhold, kan du med fordel lave en brainstorm - med dig selv eller i en gruppe. Du har sikkert allerede prøvet at være en del af en brainstorm, men har du nogensiden overvejet hvad der gør en brainstorm til en succes?
Herunder finder du en video der hjælper dig til mere effektive brainstorming øvelser, gennem 5 opvarmningsøvelser, 3 gode spilleregler for din brainstorm og 5 sikre måder på hvordan du helt sikkert kan få ødelagt din brainstorm (selvsagt at dem bør du naturligvis undgå...)
Klik på billedet herunder og se videoen om brainstorm opvarmning..
Med den planlægning bliver det meget nemmere når du skal lave præsentationen i programmet – fordi du så ikke skal opfinde slides mens du sidder og kæmper med opsætningen, men får adskilt din forberedelse og din fremstilling.
Når du skal igang med at tænke kreativt omkring dit indhold, kan du med fordel lave en brainstorm - med dig selv eller i en gruppe. Du har sikkert allerede prøvet at være en del af en brainstorm, men har du nogensiden overvejet hvad der gør en brainstorm til en succes?
Herunder finder du en video der hjælper dig til mere effektive brainstorming øvelser, gennem 5 opvarmningsøvelser, 3 gode spilleregler for din brainstorm og 5 sikre måder på hvordan du helt sikkert kan få ødelagt din brainstorm (selvsagt at dem bør du naturligvis undgå...)
Klik på billedet herunder og se videoen om brainstorm opvarmning..
4: Gør aktivt brug af alle sanser når du præsenterer
Vi er alle sælgere. Om du vil det eller ej, handler din næste præsentation om at sælge noget. En idé, en adfærd, en holdning eller et produkt.
I dit arbejdsliv vil du derfor ofte stå i situationer eller jobs, hvor du, foruden din faglige viden, skal kunne formidle dine tanker og idéer til andre på en måde, så de bliver fanget af budskabet og køber dine pointer. Det kan være ved møder, i salgssituationer, ved bestyrelsesarbejde, eller hvis du er leder for andre. Det er i dag ikke længere nok at have gode faglige kvalifikationer, du skal også være i stand til at tage ordet og få de øvrige i organisationen med på din idé. Samtidig vil du opleve, at du selv kommer i fokus og bliver synlig i din organisation, i dit netværk eller blandt dine kunder. Præsentationsteknik er en central kompetence, der vil hjælpe dig til at nå dine mål i livet. Uanset om det drejer sig om dine private- eller arbejdsmæssige mål.
Du kender sikkert talemåden: ”Lad den bedste idé vinde.” Et glimrende princip, men sådan fungerer virkeligheden bare ikke. Hvis din idé vinder, er det fordi, du har præsenteret den godt og overbevist andre om, at din idé er den bedste.
I dag bliver vi alle tæppebombet med budskaber hver dag, hvert minut, hvert sekund. Kun ved at tale til flere sanser – ører, øjne og hjerte – har du en chance for at få dit budskab igennem.
I dit arbejdsliv vil du derfor ofte stå i situationer eller jobs, hvor du, foruden din faglige viden, skal kunne formidle dine tanker og idéer til andre på en måde, så de bliver fanget af budskabet og køber dine pointer. Det kan være ved møder, i salgssituationer, ved bestyrelsesarbejde, eller hvis du er leder for andre. Det er i dag ikke længere nok at have gode faglige kvalifikationer, du skal også være i stand til at tage ordet og få de øvrige i organisationen med på din idé. Samtidig vil du opleve, at du selv kommer i fokus og bliver synlig i din organisation, i dit netværk eller blandt dine kunder. Præsentationsteknik er en central kompetence, der vil hjælpe dig til at nå dine mål i livet. Uanset om det drejer sig om dine private- eller arbejdsmæssige mål.
Du kender sikkert talemåden: ”Lad den bedste idé vinde.” Et glimrende princip, men sådan fungerer virkeligheden bare ikke. Hvis din idé vinder, er det fordi, du har præsenteret den godt og overbevist andre om, at din idé er den bedste.
I dag bliver vi alle tæppebombet med budskaber hver dag, hvert minut, hvert sekund. Kun ved at tale til flere sanser – ører, øjne og hjerte – har du en chance for at få dit budskab igennem.
Vores moderne netværkskultur overdænger os uafbrudt med nye informationer, og alligevel fanger vores hjerner så uendeligt få af dem. Det meste går blot ind ad det ene øre og ud af det andet. Vi har med andre ord udviklet en evne til at filtrere kedelige budskaber fra.
Det er disse filtre, der er udfordringen for dig, når du står med dit budskab, der skal præsenteres. Du har brug for at trænge igennem disse filtre hos dit publikum. Det gøres ikke bare ved at bede folk om at slukke deres mobiler, smartphones, iPads og computere, når du går på scenen. Det kræver, at du løfter din formidling til et nyt niveau.
Brug alle sanser
En måde at slippe gennem hjernens filtre på er ved at bruge flere af publikums sanser. Du skal have flyttet dit publikum fra blot at ”downloade” dit budskab til at reflektere over, hvad dit budskab betyder for dem. Det drejer sig derfor for dig om at få dit publikum mentalt engageret, så de begynder at tænke: ”Det må jeg prøve af” eller ”Hvad nu, hvis jeg brugte det i min sammenhæng”. Det får dem ikke bare til at lytte gennem hele din præsentation, men øger også sandsynligheden for, at de vil aktivere den nye viden, du giver dem.
Linda Greve beskriver i Den gode præsentation fire forskellige måder, hvorpå folk lærer og husker:
De fire tilgange er:
Som formidler skal du være klar over, at der blandt dit publikum (hver gang) sidder personer fra hver af de fire grupper. Det betyder også, at du bør aktivere så mange af de ovenstående sanser som muligt – og ikke blot tale til de auditive – for at få flest mulige blandt publikum engageret.
Det er disse filtre, der er udfordringen for dig, når du står med dit budskab, der skal præsenteres. Du har brug for at trænge igennem disse filtre hos dit publikum. Det gøres ikke bare ved at bede folk om at slukke deres mobiler, smartphones, iPads og computere, når du går på scenen. Det kræver, at du løfter din formidling til et nyt niveau.
Brug alle sanser
En måde at slippe gennem hjernens filtre på er ved at bruge flere af publikums sanser. Du skal have flyttet dit publikum fra blot at ”downloade” dit budskab til at reflektere over, hvad dit budskab betyder for dem. Det drejer sig derfor for dig om at få dit publikum mentalt engageret, så de begynder at tænke: ”Det må jeg prøve af” eller ”Hvad nu, hvis jeg brugte det i min sammenhæng”. Det får dem ikke bare til at lytte gennem hele din præsentation, men øger også sandsynligheden for, at de vil aktivere den nye viden, du giver dem.
Linda Greve beskriver i Den gode præsentation fire forskellige måder, hvorpå folk lærer og husker:
De fire tilgange er:
- De auditive – en gruppe af personer, der lærer bedst ved at høre
- De visuelle – en gruppe af personer, der lærer bedst gennem understøttende billeder
- De verbale – en gruppe af personer, der lærer bedst, når de selv får lov til at formulere det, de skal lære/huske
- De kinæstetiske/taktile – en gruppe af personer, der lærer bedst, når de får lov til at bevæge, røre, skrive, tegne m.m.
Som formidler skal du være klar over, at der blandt dit publikum (hver gang) sidder personer fra hver af de fire grupper. Det betyder også, at du bør aktivere så mange af de ovenstående sanser som muligt – og ikke blot tale til de auditive – for at få flest mulige blandt publikum engageret.
5: Sådan undgår du kedelige præsentationer
At formidle budskaber gennem en præsentation er en alvorlig sag – ofte er der knyttet relativt store konsekvenser til, hvor godt budskabet bliver modtaget, forstået og husket.
En god eller dårlig formidling af et budskab kan på dramatisk vis ændre udfaldet af din jobsamtale, kursen på din virksomheds aktier eller måske afgøre, hvem der bliver Danmarks næste statsminister.
Men god formidling er også tæt knyttet til selve måden, det leveres på. En god præsentation kan sammenlignes med et show. Du skal kunne fange dit publikum med dit show. Du skal kunne fastholde dem og åbne deres øjne (ja, faktisk også deres hjerte og hjerne) for relevansen i dit budskab. Det kan da godt være, at du har ret, og det kan da godt være, at din idé er den bedste i dette århundrede, men hvis dit publikum ikke kan se det, fordi de er ved at kede sig ihjel, er det jo lige meget. En god præsentation er derfor en kombination af det, du vælger at sige, og måden du gør det på. |
Du kan nu i fred og ro - og præcis når det passer dig - lytte til mit online foredrag om hvordan du får succes med din præsentation. Gennem 6 video moduler tager jeg dig grundigt igennem forberedelse, fremstilling og fremlæggelse af dit budskab.
1 time og 40 minutters
hardcore-brugbart indhold
6: Hent inspiration til din PowerPoint præsentation fra de bedste
Vi har alle brug for inspiration, derfor har vi helte, idoler og folk, vi ser op til.
Men hvor går du hen som formidler og finder din inspiration? Hvor finder du gnisten til at kaste dig ud i arbejdet med din næste præsentation? Internettet har gjort det hele meget nemmere.
SlideShare – dit nye YouTube
Hvis du ikke allerede kender til websitet slideshare.com, så er det på tide, at du klikker forbi. SlideShare har udviklet sig til at være en fantastisk database med præsentationer – nærmest at betragte som en slags YouTube med præsentationer. Flere og flere passionerede formidlere og organisationer er begyndt at lægge officielle og inspirerende præsentationer online.
Men hvor går du hen som formidler og finder din inspiration? Hvor finder du gnisten til at kaste dig ud i arbejdet med din næste præsentation? Internettet har gjort det hele meget nemmere.
SlideShare – dit nye YouTube
Hvis du ikke allerede kender til websitet slideshare.com, så er det på tide, at du klikker forbi. SlideShare har udviklet sig til at være en fantastisk database med præsentationer – nærmest at betragte som en slags YouTube med præsentationer. Flere og flere passionerede formidlere og organisationer er begyndt at lægge officielle og inspirerende præsentationer online.
Alt sammen er frit tilgængeligt for dig og lige til at sidde at bladre igennem i ro og fred.
Lad dig inspirere af de bedste eksempler indenfor visuel præsentationsteknik. Jeg samler løbende de bedste og mest inspirerende præsentation i et overblik på Pinterest. Klik dig ind på min side og vælg selv hvor du vil finde inspiration til din næste præsentation. Du finder min Inspiration-side på Pinterest her >> |
5 tips til fremstilling af dine præsentation slides
1: Start med et brag - fang deres interesse med din forside
Når du vil lave en inspirerende og fængende visuel præsentation, så lad det starte allerede fra den første side - nemlig forsiden af din powerpoint præsentation. Første indtryk tæller - og det gælder også for dig og din præsentation. Det er derfor vigtigt at du arbejder med din forside.
Lad din præsentation starte med et brag. Lad forside være visuel med et klart og tydeligt budskab om hvad dit publikum kan forvente. Når alt kommer til alt er forsiden ofte den slide dit publikumm kommer til at bruge mest tid på, da den typisk vil være på lærredet / skærmen når de træder ind i rummet og indtil du begynder at tale.
Du kan finde inspiration til forsiden af din præsentation mange steder. SlideShare er et virkelig godt sted, men også reklamer, plakater eller omslag på bøger og magasiner kan være gode steder at hente inspiration. Lad dig bare inspirere af hvordan andre arbejder med billeder, tekst og grafik på deres forsider.
Du kan finde en række inspirerende powerpoint forsider og bud på design temaer her - eller i præsentationen herunder.
Lad din præsentation starte med et brag. Lad forside være visuel med et klart og tydeligt budskab om hvad dit publikum kan forvente. Når alt kommer til alt er forsiden ofte den slide dit publikumm kommer til at bruge mest tid på, da den typisk vil være på lærredet / skærmen når de træder ind i rummet og indtil du begynder at tale.
Du kan finde inspiration til forsiden af din præsentation mange steder. SlideShare er et virkelig godt sted, men også reklamer, plakater eller omslag på bøger og magasiner kan være gode steder at hente inspiration. Lad dig bare inspirere af hvordan andre arbejder med billeder, tekst og grafik på deres forsider.
Du kan finde en række inspirerende powerpoint forsider og bud på design temaer her - eller i præsentationen herunder.
2: Få styr på din agenda og dit budskab
Lad os prøve at tage tingen helt fra toppen. Hvorfor ønsker vi som udgangspunkt at formidle noget? Jo, vi har et budskab (det kunne være en idé, som nævnt i et af de tidligere afsnit), som vi gerne vil have overført fra en person (os selv) til den anden (publikum). Dette kaldes også for interpersonel kommunikation – altså kommunikation mellem mennesker.
At levere en præsentation uden at have publikum i tankerne er som at skrive et kærestebrev og adressere det ”Til dem, dette måtte vedrøre …”.
Formidlere, der investerer tid i forståelsesfasen, leverer mere fokuserede præsentationer, som publikum forstår, husker og handler ud fra. Planlægning behøver ikke at tage oceaner af tid. Når du først har lært et par simple værktøjer, vil meget af det ske automatisk i din underbevidsthed lige fra det tidspunkt af, hvor du bliver bedt om at præsentere.
Der er ikke noget mere irriterende for et publikum, end at du som formidler taler om noget andet end det, de troede de kom for at høre om. Så føler de, at de spilder deres tid, og så er det umulig for dig at få dine pointer igennem.
Sørg for at din agenda tydeligt viser dit publikum hvorfor du er værd at lytte til og bruge tid på.
Præsentationen herunder giver dig lidt inspiration til hvordan du undgår at din agenda slide bliver mangen til den alle de andre plejer at vise. Sørg for også at virke inspirerende og relevant når du præsenterer din agenda.
At levere en præsentation uden at have publikum i tankerne er som at skrive et kærestebrev og adressere det ”Til dem, dette måtte vedrøre …”.
Formidlere, der investerer tid i forståelsesfasen, leverer mere fokuserede præsentationer, som publikum forstår, husker og handler ud fra. Planlægning behøver ikke at tage oceaner af tid. Når du først har lært et par simple værktøjer, vil meget af det ske automatisk i din underbevidsthed lige fra det tidspunkt af, hvor du bliver bedt om at præsentere.
Der er ikke noget mere irriterende for et publikum, end at du som formidler taler om noget andet end det, de troede de kom for at høre om. Så føler de, at de spilder deres tid, og så er det umulig for dig at få dine pointer igennem.
Sørg for at din agenda tydeligt viser dit publikum hvorfor du er værd at lytte til og bruge tid på.
Præsentationen herunder giver dig lidt inspiration til hvordan du undgår at din agenda slide bliver mangen til den alle de andre plejer at vise. Sørg for også at virke inspirerende og relevant når du præsenterer din agenda.
3: Slides uden tekst er mest effektive
At bruge billeder til at formidle et budskab er bestemt ikke noget nyt – tværtimod. Vi mennesker har brugt billeder i flere tusinde år. Hvorfor? Fordi det virker!
Design dine PowerPoint-slides, så de ikke bliver læst!
Det kan lyde lidt paradoksalt, men med visuel præsentationsteknik skal du vænne dig til at designe dine slides, så de ikke bliver læst. Du skal grundigt overveje, hvor meget (eller rettere hvor lidt) tekst, der bør anvendes på dine slides. Slides med tekst har en uheldig egenskab – de bliver læst af dit publikum. Imens de læser, er fokus forsvundet fra det, du siger.
Den menneskelige hjerne er slet ikke gearet til at håndtere så meget ny information på én gang! Ved at have flere budskaber på samme side i dine præsentationer overfodres vores hjerne med for mange informationer. Resultatet er, at vi stort set intet husker – eller kun meget lidt – af præsentationen bagefter.
For meget tekst gør din præsentation kedelig
Det er sådan set logisk nok. For hvis du har meget tekst på dine slides så sker der noget helt bestemt:
Så du kan kun tabe når du bruger meget tekst på dine slides. Istedet skal du bruge billeder, grafik, grafer og alt muligt andet som understøtter det du vil sige. Det er god præsentationsteknik, og det er et vigtigt element på vejen til at lave bedre præsentationer.
Herunder finder du en præsentation der giver dig 5 tips til at reducere teksten på dine slides.
Design dine PowerPoint-slides, så de ikke bliver læst!
Det kan lyde lidt paradoksalt, men med visuel præsentationsteknik skal du vænne dig til at designe dine slides, så de ikke bliver læst. Du skal grundigt overveje, hvor meget (eller rettere hvor lidt) tekst, der bør anvendes på dine slides. Slides med tekst har en uheldig egenskab – de bliver læst af dit publikum. Imens de læser, er fokus forsvundet fra det, du siger.
Den menneskelige hjerne er slet ikke gearet til at håndtere så meget ny information på én gang! Ved at have flere budskaber på samme side i dine præsentationer overfodres vores hjerne med for mange informationer. Resultatet er, at vi stort set intet husker – eller kun meget lidt – af præsentationen bagefter.
For meget tekst gør din præsentation kedelig
Det er sådan set logisk nok. For hvis du har meget tekst på dine slides så sker der noget helt bestemt:
- Dem bagerst i salen kan ikke læse det og bliver irriterede over det
- Alle andre holder op med at lytte til dig, fordi de læser. Man kan ikke læse og lytte samtidig
- Du er nød til at læse teksten højt for at dem bagerst i salen kan følge med
- De andre læser hurtigere end dig fordi du læser højt. Derfor står du og gentager det de lige har læst – det er i bedste fald irriterende
Så du kan kun tabe når du bruger meget tekst på dine slides. Istedet skal du bruge billeder, grafik, grafer og alt muligt andet som understøtter det du vil sige. Det er god præsentationsteknik, og det er et vigtigt element på vejen til at lave bedre præsentationer.
Herunder finder du en præsentation der giver dig 5 tips til at reducere teksten på dine slides.
4: Drop PowerPoints kedelige standard figurer
I PowerPoint findes der en række standard figurer som du kan indsætte i din præsentation. Men pas på, for det bliver meget hurtigt meget kedeligt at se på.
Der findes en let måde du kan undgå at dine figurer bliver de 'kedelige' standard kasser, som dit publikum har set tusindevis af gange før. Et simpelt tip, men med stor visuel effekt !
Og det er virkelig ikke svært. Faktisk er det en standard funktionalitet indbygget i PowerPoint, men desværre er der ikke ret mange der kender til den - og dermed endnu færre der bruger den.
Funktionen går i alt sin enkelthed ud på at du frit kan ændre formen på hvilke som helst af PowerPoint's standard figurer (rektangler, trekanter osv...). Kun din fatasi sætter grænser.
Jeg har lavet en lille instruktionsvideo, der viser dig hvordan du meget let kan designe dine helt unikke figurer og former i PowerPoint - du kan finde videoen "Sådan designer du dine helt egne PowerPoint figurer" her>> (eller ved at klikke på billedet herunder...)
Der findes en let måde du kan undgå at dine figurer bliver de 'kedelige' standard kasser, som dit publikum har set tusindevis af gange før. Et simpelt tip, men med stor visuel effekt !
Og det er virkelig ikke svært. Faktisk er det en standard funktionalitet indbygget i PowerPoint, men desværre er der ikke ret mange der kender til den - og dermed endnu færre der bruger den.
Funktionen går i alt sin enkelthed ud på at du frit kan ændre formen på hvilke som helst af PowerPoint's standard figurer (rektangler, trekanter osv...). Kun din fatasi sætter grænser.
Jeg har lavet en lille instruktionsvideo, der viser dig hvordan du meget let kan designe dine helt unikke figurer og former i PowerPoint - du kan finde videoen "Sådan designer du dine helt egne PowerPoint figurer" her>> (eller ved at klikke på billedet herunder...)
5: Brug (de rigtige) farver i din præsentation
Et af de vigtige elementer i et stærkt visuelt slide-design er farverne. Farver kan gøre utrolige ting i forhold til at gøre dit design levende og inspirerende at se på. De kan desværre også gøre det stik modsatte. Forkert valg af farver kan gøre dine slides forvirrende eller kedelige.
Du bør vælge et sæt farver, som er gennemgående på dine slides, så der skabes en sammenhæng. Brugen af afbalancerede farvepaletter giver dig mulighed for at lade dine præsentationer skille sig ud fra de traditionelle templates ved hjælp af farver, men samtidig sikrer det, at der er balance i designet.
Du bør vælge et sæt farver, som er gennemgående på dine slides, så der skabes en sammenhæng. Brugen af afbalancerede farvepaletter giver dig mulighed for at lade dine præsentationer skille sig ud fra de traditionelle templates ved hjælp af farver, men samtidig sikrer det, at der er balance i designet.
En farvepalet sikrer, at din præsentation ikke vil ligne noget, du har strikket sammen fra en række tilfældige præsentationer, og den vil give en rød tråd gennem præsentationen.
Kapitel 21 i "Bryd rammen - livet er for kort til kedelige præsentationer" handler udelukkende om hvordan du kan arbejde med farver i dine præsentationer. Som bonus materiale til kapitlet har jeg lavet en samling af de 4 bedste farveværktøjer på nettet - dem kan du finde her>> Værktøjerne kan bruges af alle uanset om du har forstand på design og farvesammensætning eller ej. På samme side kan du også få gratis adgang til en e-bog (på engelsk) om hvordan du finder den perfekte farve. |
5 tips til fremlæggelsen af din præsentation
1: Mist ikke publikum undervejs i præsentationen
Vi hverken lytter eller husker kedelige ting.... det er en del af den måde vores hjerne fungere på - og nej det gælder ikke kun for os mænd!! Så sørg for at din præsentation bliver alt andet end kedelig.
Hvis dit publikum oplever dig som kedelig vil de simpelthen - rent mentalt - skifte kanal - også selvom du måske lige om lidt kommer til det der er yderst relevant for dem.
Så hvordan undgår du at de skifter kanal? Hvordan fastholder du deres interesse igennem hele din præsentation?
Kig på dit storyboard, kig på din indledning – ser det ud som du gerne vil have det? Hvis det gør, er du på rette vej, men det betyder desværre ikke, at du er fri for at miste dit publikum undervejs. Faktisk skal du regne med, at de VIL
miste interessen for dig og dit budskab undervejs.
Med mindre du aktivt gør noget for at forhindre det, så vil interessen fra dit publikum helt naturligt falde, mens du taler. Du kan vælge at lukke øjnene for dette faktum, men alle analyser af publikum, elever og andre i formidlingssituationer viser, at du skal kæmpe for at fastholde dit publikums interesse.
Hvis dit publikum oplever dig som kedelig vil de simpelthen - rent mentalt - skifte kanal - også selvom du måske lige om lidt kommer til det der er yderst relevant for dem.
Så hvordan undgår du at de skifter kanal? Hvordan fastholder du deres interesse igennem hele din præsentation?
Kig på dit storyboard, kig på din indledning – ser det ud som du gerne vil have det? Hvis det gør, er du på rette vej, men det betyder desværre ikke, at du er fri for at miste dit publikum undervejs. Faktisk skal du regne med, at de VIL
miste interessen for dig og dit budskab undervejs.
Med mindre du aktivt gør noget for at forhindre det, så vil interessen fra dit publikum helt naturligt falde, mens du taler. Du kan vælge at lukke øjnene for dette faktum, men alle analyser af publikum, elever og andre i formidlingssituationer viser, at du skal kæmpe for at fastholde dit publikums interesse.
Der findes en løsning, som jeg i min bog har døbt "Opmærksomhedsknapper".
Det er ganske simpelt nogle præsentationstekniske elementer du kan bruge til at få publikum til at genfinde deres fokus og rette øjne og ører mod dig. Tryk på opmærksomhedsknappen, og sørg for at øjne og ører igen er rettet mod dig - så zapper dit publikum ikke til en "ny kanal". Du kan læse mere om opmærksomhedsknapper i bonusmaterialet til bogen. Læs mere om hvordan du fastholder dit publikum gennem præsentationen her >> |
2: Brug video klip i din præsentation - og bryd den kedelige ramme
At du selv skal lave videoer lyder måske i første omgang afskrækkende på dig.
Men det er der råd for... PowerPoint giver dig mulighed for at vise en samling af billeder i en sekvens, så det kombineret med din tale vil fremstå som et filmklip. Tilføj en langsom zoom effekt på dine slides og billederne vil
opleves som levende billeder.
Her har jeg lavet en lille video guide til hvordan du kan lave en filmagtig sekvens med PowerPoint og bruge den som en effektiv opmærksomhedsknap eller en inspirerende indledning (det skriver jeg meget mere om i kapitel 13 og kapitel 14 i "Bryd rammen - livet er for kort til kedelige præsentationer").
Se videoen om "Video klip med PowerPoint" her...eller klik på billedet herunder.
Men det er der råd for... PowerPoint giver dig mulighed for at vise en samling af billeder i en sekvens, så det kombineret med din tale vil fremstå som et filmklip. Tilføj en langsom zoom effekt på dine slides og billederne vil
opleves som levende billeder.
Her har jeg lavet en lille video guide til hvordan du kan lave en filmagtig sekvens med PowerPoint og bruge den som en effektiv opmærksomhedsknap eller en inspirerende indledning (det skriver jeg meget mere om i kapitel 13 og kapitel 14 i "Bryd rammen - livet er for kort til kedelige præsentationer").
Se videoen om "Video klip med PowerPoint" her...eller klik på billedet herunder.
3: Når din præsentation er klar skal du øve, øve og ØVE !!!
Der er mange gode grunde til, at du ikke skal lave din præsentation i sidste øjeblik, inden du skal aflevere dit budskab. Den vigtigste er, at du så ikke har tid til at øve dit materiale. Du SKAL kende dit materiale fra start til slut, og det opnår du kun ved at øve det under så realistiske forhold som muligt.
På engelsk skelner formidlere imellem ordene ”practice” og ”rehearse”. Practice er, når du løber dit materiale og dine idéer igennem i dit hoved, mens du sidder ved dit skrivebord. Det hjælper dig med at få helt styr på dit flow og overbevisningen i dine pointer. Rehearse er, når du rejser dig op og fremlægger din præsentation. Du anvender det udstyr og de rekvisitter, du har planlagt at bruge. Kort sagt, kommer så tæt på den endelige situation som muligt.
På dansk bruger vi ofte begrebet ”at øve” om begge dele, så når du i dette kapitel læser mere om at øve sig, drejer det sig både om ”practice”, men i højere grad også om ”rehearse”.
På engelsk skelner formidlere imellem ordene ”practice” og ”rehearse”. Practice er, når du løber dit materiale og dine idéer igennem i dit hoved, mens du sidder ved dit skrivebord. Det hjælper dig med at få helt styr på dit flow og overbevisningen i dine pointer. Rehearse er, når du rejser dig op og fremlægger din præsentation. Du anvender det udstyr og de rekvisitter, du har planlagt at bruge. Kort sagt, kommer så tæt på den endelige situation som muligt.
På dansk bruger vi ofte begrebet ”at øve” om begge dele, så når du i dette kapitel læser mere om at øve sig, drejer det sig både om ”practice”, men i højere grad også om ”rehearse”.
I min bog gennemgår jeg de 5 bedste måder du kan øve din præsentation. Du finde en smagsprøve på dem her og læse mere om - 5 måder du kan øve din præsentation >>
Når du vil levere en ordentlig præstation, så SKAL du øve dit materiale igennem flere gange. I denne sammenhæng betyder ”flere” mere end to gange. Det kan være svært at finde tid til, men når nogle af de mest efterspurgte foredragsholdere og administrerende direktører kan finde tid til det, så kan du nok også. |
4: Når du taler for andre skal du bruge hele kroppen
Et værktøj, som du kan bruge til at få din entusiasme helt ud til publikum, er dit kropssprog. Forskning i kropssprog er en relativ ny videnskab, selvom selve kropssproget naturligvis har eksisteret lige så længe, som vi mennesker har eksisteret. Men for ca. 60 år siden begyndte psykologer og antropologer (ja, sågar zoologer) at interessere sig for dette nonverbale sprog, der findes hos både mennesker og dyr.
Din krop taler hele tiden, selv når du forsøger at tie helt stille. Prøv selv (for eksempel næste gang du er i et storcenter) at lægge mærke til, hvordan folk omkring dig bruger deres krop, og hvordan du hurtigt ud fra din afkodning af dette sprog skaber et billede af, hvordan personerne er.
Så hvad er det præcist for nogle virkemidler du har til rådighed gennem kropssproget:
Du kan også finde Robert Phipps' super inspirerende videoer om kropssprog her >>.
Din krop taler hele tiden, selv når du forsøger at tie helt stille. Prøv selv (for eksempel næste gang du er i et storcenter) at lægge mærke til, hvordan folk omkring dig bruger deres krop, og hvordan du hurtigt ud fra din afkodning af dette sprog skaber et billede af, hvordan personerne er.
Så hvad er det præcist for nogle virkemidler du har til rådighed gennem kropssproget:
- Ret ryggen
- Det faste håndtryk
- Smid jakken
- Smil
- Placring i rummet
- Hold øjenkontakt
- Front mod publikum
- Bevægelse og undgå låste stillinger
Du kan også finde Robert Phipps' super inspirerende videoer om kropssprog her >>.
5: Bliver du også nervøs når du skal tale for andre?
Bliver du nervøs, når du skal tale foran andre? Bliver du nervøs, når du skal præsentere? Så har du det stort set som alle andre. Selv garvede talere oplever nervøsitet, når de taler over for et publikum.
Vi får alle sommerfugle i maven, den velkendte sved i håndfladerne, og måske ryster vores ben. Og det er faktisk ikke så ringe. For nervøsiteten er med til at skærpe din præstation. Når bare ikke nervøsiteten tager overhånd, så er det faktisk en god ting.
I det øjeblik hvor nervøsiteten får overtaget, bliver det problematisk. Du har ikke længere ro og kontrol over din krop og din hjerne.
Så hvordan får du styr på dine nerver, når du skal tale for andre. Jeg har selv haft god udbytte af 7 simple råd fra Trine Nebel. Hun har lavet syv gode råd, der både er til overskue, huske og lige til at bruge næste gang du skal holde et oplæg, foredrag eller en præsentation.
Du kan finde Trine's 7 gode råd "Sådan håndtere du din nervøsitet når du skal præsentere" her >>
Vi får alle sommerfugle i maven, den velkendte sved i håndfladerne, og måske ryster vores ben. Og det er faktisk ikke så ringe. For nervøsiteten er med til at skærpe din præstation. Når bare ikke nervøsiteten tager overhånd, så er det faktisk en god ting.
I det øjeblik hvor nervøsiteten får overtaget, bliver det problematisk. Du har ikke længere ro og kontrol over din krop og din hjerne.
Så hvordan får du styr på dine nerver, når du skal tale for andre. Jeg har selv haft god udbytte af 7 simple råd fra Trine Nebel. Hun har lavet syv gode råd, der både er til overskue, huske og lige til at bruge næste gang du skal holde et oplæg, foredrag eller en præsentation.
Du kan finde Trine's 7 gode råd "Sådan håndtere du din nervøsitet når du skal præsentere" her >>
Hvis du kunne bruge denne artikel til noget - så tryk lige 'like' på Facebook knappen herunder... TAK !
|
|
Vil du lære mere om hvordan dine præsentationer bliver set, hørt og husket?
Min bog - Bryd rammen - livet er for kort til kedelige præsentationer - viser dig hvordan. I bogen tager jeg dig skridt for skridt gennem din forberedelse, fremstilling og fremlæggelse af dit budskab. Det er en interaktiv drejebog til at lave præsentationer på en spændende, fængende og ikke mindst effektiv måde. Bogen indeholder også en række links til bonusmaterialer (videoer, skabeloner, eksempler på præsentationer...), der tager dig fra et teoretisk udgangspunkt til helt praktiske elementer, du kan bruge her og nu i din næste præsentation. Den er baseret på mine egne erfaringer og fejl, samt en række af de inspirationskilder jeg selv benytter mig af. Du kan købe bogen her... |
Skriv dig op til at modtage opdateringer når der er ny viden på disse sider - klik her....
Det er gratis, uforpligtende og du kan til enhver tid afmelde lige så let som tilmeldingen :-)