|
Opmærksomhedsknapper...!!
Olivia Mitchell introducere i hendes artikel fra 2011 begrebet opmærksomhedsknapper, der bruges med passende mellerum til at holde dit publikum engageret i din præsentation. Mitchell, Olivia (2011), What to do when you’re losing your audience, Speaking about presenting, http://www.speakingaboutpresenting.com/audience/losing-audience/ |
Du ved det jo godt. Der er steder i din præsentation hvor publikum nok vil tabe lidt af opmærksomheden. Kig på dit materiale som om det var et TV program og find så de steder hvor dit publikum kunne være fristet til at zappe over på en "anden kanal."
|
Det er her du skal bruge dine opmærksomhedsknapper. De kan se ud på mange forskellige måder - herunder kan du se 12 eksempler på opmærksomhedsknapper som jeg har brugt og haft god glæde af.
|
Her kan du købe bogen
"Bryd rammen - Livet er for kort til kedelige præsentationer"
Historier fænger!
En type af opmærksomhedskanpper er historier. Historier er fængende og har en nærmest magisk evne til at holde interessen fra dit publikum. Du kan lede efter historier eller anekdoter på nettet. Husk at de skal være relevante og passer på dit budskab. Her er tre steder som jeg har brugt til at finde relevante historier:
|
Foto: Jack Sallium
|
Et andet virkelig stærkt virkemiddel er at bruge rekvisitter som dine opmærksomhedsknapper. Du kan læse mere om brugen af rekvisitter i bogen "Bryd rammen" - og se det tilhørende ekstra materiale her - Rekvisitter gør din præsentation levende
Skriv dig op til nyhedsbrevet fra Claus Handberg og få updates når der er ny viden på disse sider - klik her....
Skriv dig op til nyhedsbrevet fra Claus Handberg og få updates når der er ny viden på disse sider - klik her....
Læs også...
Kapitel 4 - Hvorfor sker det ikke allerede?
Kapitel 24 - Sådan finder og bruger du billeder
Kapitel 34 - Brug hele kroppen
Kapitel 24 - Sådan finder og bruger du billeder
Kapitel 34 - Brug hele kroppen