Livet er for kort til KEDELIGE PRÆSENTATIONER...
Send mig en email
  • Bryd rammen
  • Køb bogen
    • Aldrig mere kedelige PowerPoints_selvstudie ekursus i præsentationsteknik
    • 20 minutters video feedback paa din praesentation
    • PowerPoint rådgivning - Claus Handberg
    • Præsentationsteknik Foredrag - Claus Handberg
    • Online Foredrag - Claus Handberg
    • PowerPoint font guide - Claus Handberg
    • Anmeldelser af Bryd rammen
    • Lektørudtalelse DBC
    • Betalingssikkerhed
  • Mød forfatteren
  • Spørgsmål og svar
  • Artikler
    • 3 apps der gør dine video meget bedre
    • PowerPoint der fænger
    • Spar tid med PowerPoint
    • Perfekt farvepalet til din præsentation
    • PowerPoint udfordring
    • Gratis ebog powerpoint
    • powerpoint inspiration - SlideShare
    • Powerpoint design videoer
    • Præsentation vs Dokument
    • 5 tip til indledning af præsentation
    • 7 simple tip til PowerPoint
    • Logo slide
    • Video i PowerPoint
    • PowerPoint genveje
    • Jeg skal holde en præsentation
    • Udnyt din præsentation
    • 5 grader visuel effekt
    • Den gode afslutning
    • PowerPoint nødhjælp
    • Død over 2 minutters reglen
    • Design din ppt figur
    • Video med PowerPoint
    • Overbevis dine kollegaer
    • Foredelse af dit budskab
    • Har du lavet dine egne numre
    • iPod som MS ville designe den
    • Undgå font-katastrofen i PowerPoint
    • Præsentation Forsiden
    • SlideDog
    • Relevante bøger…
    • 5 måder at øve præsentationer…
    • 7 turboladere til din kreativitet…
    • Bullet punkter kan være OK
    • Den fantastiske B-knap
    • Forbered dig på spørgsmål og bekymringer
    • Yoda og Ingvar Kamprad - og hvad de har at gøre med PowerPoint
    • Ny bog bryder med kedelige præsentationer
    • Digital værktøjskasse
    • PPT artikler fra medier
  • Bonus
  • Gratis kursus PowerPoint
  • kursus PowerPoint

Bonus materialer til bogen "Bryd rammen - livet er for kort til kedelige præsentationer"

Her finder du en oversigt over indholdet i bogen "Bryd rammen" af PowerPoint specialist Claus Handberg.
Du kan købe bogen her...
Køb bog om PowerPoint her
Formidling og præsentationsteknik er et fascinerende område. Det er en spændende cocktail, der indeholder en blanding af verdens ældste videnskab og moderne teknologi.

Kapitel 1 - Livet er for kort til kedelige præsentationer  
At formidle budskaber gennem en præsentation er en alvorlig sag – ofte er der knyttet relativt store konsekvenser til, hvor godt budskabet bliver modtaget, forstået og husket. En god eller dårlig formidling af et budskab kan på dramatisk vis ændre udfaldet af din jobsamtale, kursen på din virksomheds aktier eller måske afgøre, hvem der bliver Danmarks næste statsminister. 

Kapitel 2 - Hvorfor er præsentationsteknik relevant?
Vi er alle sælgere. Om du vil det eller ej, handler din næste præsentation om at sælge noget. En idé, en adfærd, en holdning eller et produkt. 

Kapitel 3 - Kan det betale sig?
Det er for nylig anslået, at den tid, der er gået til spilde ved deltagelse i kedelige præsentationer i Storbritannien, alene har en værdi af ca. 78 milliarder danske kroner ... årligt. Når vi samtidig kan se en vækst på 38 % i antallet af 
præsentationer fra 2009 til 2011, er det let at forestille sig, at dette tal vil vokse sig større.

Kapitel 4 - Hvorfor sker det ikke allerede?
Men hvis fordelene ved god visuel præsentationsteknik er så åbenlyse – så sker det vel allerede? Tja, det skulle man tro, men fakta viser (desværre) noget andet.

Kapitel 5 - Formidlingens grundlæggende elementer
Lad os prøve at tage tingen helt fra toppen. Hvorfor ønsker vi som udgangspunkt at formidle noget? Jo, vi har et budskab (det kunne være en idé, som nævnt i et af de tidligere afsnit), som vi gerne vil have overført fra en person (os selv) til den anden (publikum). Dette kaldes også for interpersonel kommunikation – altså kommunikation mellem mennesker.

Kapitel 6 - Synliggør værdien i dit budskab
Du kender sikkert udmærket det gamle citat af Henry Ford om, at kunderne kan få deres bil i hvilken som helst farve, de ønsker – bare den skal være sort. Det er muligt, at Ford kunne slippe af sted med dette i de gode gamle dage, hvor han havde monopol på bilmarkedet, men behandler du dit publikum ud fra samme holdning i dag, holder du ikke længe som formidler. 

Kapitel 7 - Power Point (eller Key Note…) præsentationer – skal, skal ikke??
Denne bog drejer sig i høj grad om, hvordan du kan bruge slides som dit primære redskab til at lave effektive visuelle præsentationer. Det betyder imidlertid IKKE, at slides altid er det rigtige valg for dit budskab. Bogens værktøjer er dog stadig brugbare, hvis du vælger en anden præsentationsform end slides. 

Kapitel 8 - Bliv inspireret af de bedste
Men hvor går du hen som formidler og finder din inspiration? Hvor finder du gnisten til at kaste dig ud i arbejdet med din næste præsentation? Internettet har gjort det hele meget nemmere. Herunder kommer der et par bud på, hvor jeg henter min inspiration. Der er helt sikkert også noget for dig – uanset om du har 2 minutter eller 2 timer. 

Kapitel 9 - Research – det handler om din viden
Research handler om, at du skaffer dig en konkret viden om det, du vil præsentere. Det kan være viden om faktuelle forhold, citater, analyser, artikler, blogs eller bøger omkring emnet. Du skal lade dig inspirere af din research – og den kan give dig spændende vinkler på dit budskab.

Kapitel 10 - Du skal være relevant for din målgruppe!
At levere en præsentation uden at have publikum i tankerne er som at skrive et kærestebrev og adressere det ”Til dem, dette måtte vedrøre ...”.
 
Kapitel 11 - Din målsætning og hovedbudskab
Nu skal du have kogt formålet med din præsentation ned til en målsætning og et hovedbudskab, som du kan bruge som ”ledestjerne” gennem fremstillingen og fremlæggelsen af dit materiale. 
Picture
Kapitel 12 - Dispositionen er din nye bedste ven
Traditionelt har dispositionen et dårligt ry. Den er noget, som rigtig mange drager et dybt suk over, inden de kaster sig ud i den. Den er noget, som de egentlig bare hurtigst muligt ønsker at få overstået. Måske stammer det fra din tid med danske stile i folkeskolen. Jeg håber, at jeg med dette kapitel kan påvirke dig til at se vigtigheden af dispositionen, og hvor let resten af dit arbejde med præsentationen bliver, hvis blot du investerer tid i at lave en god disposition. 

Kapitel 13 - ”Der var en gang….. ”
Alle gode fortællinger har en begyndelse og en slutning – og det skal din præsentation også have. Så lad os starte med indledningen.

Kapitel 14 - Mist ikke dit publikum undervejs
Kig på dit storyboard, kig på din indledning – ser det ud som du gerne vil ha' det? Hvis det gør, er du på rette vej, men det betyder desværre ikke, at du er fri for at miste dit publikum undervejs. Faktisk skal du regne med, at de VIL miste interessen for dig og dit budskab undervejs.

Kapitel 15 - ”…og de levede lykkeligt til deres dages ende”
Som nævnt har alle fortællinger en indledning og en afslutning. Nu har du næsten dit storyboard på plads: Du har styr på dit indhold, din indledning og dine opmærksomhedsknapper. Det eneste du mangler, er din afslutning. 

Kapitel 16 - Pas på passions-genet
Som passioneret formidler brænder du for din idé og dit budskab – og det SKAL du gøre for at have større gennemslagskraft. Alt for ofte sker det desværre også, at hjertet flyder over, og vi forsøger at stoppe alt for meget ned på alt for få slides i præsentationen. 

Kapitel 17 - Slides, manuskript og hand-out’s
”Nej, du må ikke få min præsentation...!” Første gang, jeg sagde dette til arrangøren af et møde, hvor jeg havde sagt ja til at præsentere, blev jeg mødt med stor overraskelse. Det var da også en smule grænseoverskridende for mig selv. For hvad var det lige, han sagde? Kan vi ikke få hans præsentation til mødereferatet? Men jeg mener det! 

Kapitel 18 - Brug billeder….. fordi det virker!
I dette og de kommende kapitler vil vi kigge nærmere på selve fremstillingen af dine slides, og på hvordan du kan designe dem mest effektivt. 

Kapitel 19 - Bryd rammerne – skrot dine templates
Fakta er, at færdige skabeloner er: 
  • Nemme at gå til – få klik så er du i gang 
  • De er nemme at anvende – alle kan bruge dem 
  • De er nemme at støtte sig til – de giver tryghed 
  • De bliver nemt SÅÅÅ kedelige – bullets og farvelade er set så mange gange før!

Kapitel 20 - Byg dine egne temaer….sådan
Når du ikke må bruge de færdiglavede skabeloner, hvad gør du så? Du laver naturligvis dit eget tema, som du kan bygge din præsentation op i. 

Kapitel 21 -  Farver – en vigtig del af designet
Et af de vigtige elementer i et stærkt visuelt slide-design er farverne. Farver kan gøre utrolige ting i forhold til at gøre dit design levende og inspirerende at se på. De kan desværre også gøre det stik modsatte. 

Kapitel 22 -  Valg af fonte
Er du en af dem, der tænker på, hvilken font du bruger? Eller bruger du bare den, Powerpoint har valgt som standard? Hvis du blot vælger standardfonten, så undlader du at bruge et stærkt element i at gøre din præsentation visuel. Tekstens farve, font, størrelse, vægt og placering på sliden er alt sammen elementer, du skal gøre brug af. 
Picture
Kapitel 23 - Brug billeder
Som tidligere nævnt har vi mennesker brugt billeder gennem tiderne til at formidle budskaber. I nyere tid er der dog sket en markant ændring i vores måde at anvende billeder på. Personligt tror jeg at det har noget at gøre med, hvor let det er blevet at tage billeder (digitale kameraer i smartphones), og hvor let det er blevet at dele billeder med andre (sociale medier på internettet). 

Kapitel 24 - Sådan finder og bruger du billeder
Jeg håber, at du på nuværende tidspunkt er blevet overbevist om, at billeder SKAL være en del af dine præsentationer, og at du derfor også er ivrig efter at komme i gang med at finde de rigtige billeder til din næste præsentation. 

Kapitel 25 -  Grafer, diagrammer, modeller og effekter
En anden måde at illustrere dit budskab på er ved at bruge de indbyggede grafer i dit slide-program ... MEN før du gør det, ved du så egentlig, hvad du vil sige med dine data? 

Kapitel 26 - Ord med power
Ved at bruge flere billeder og færre ord på dine slides, så siger det sig selv, at det gælder om at vælge de rigtige ord. Ord med power og gennemslagskraft. Ord, der støtter 110 % op omkring det budskab, du taler om. 

Kapitel 27 - Rekvisitter gør din præsentation levende
Brugen af rekvisitter er et vigtigt element – som du helt sikkert ikke bruger nok. Rekvisitter kan være mange ting, f.eks. et videoklip, en flipover, et fysisk produkt, legoklodser eller en samling boligtilbehør fra ”rodeafdelingen” i Ikea. 

Kapitel 28 - Dit publikum VIL reagere
Som formidler har du noget på hjertet og er passioneret omkring det budskab, du vil formidle. Hver gang du går på scenen og præsenterer, er det for at overbevise dit publikum om det fornuftige i dit budskab. Det er derfor ikke bare nødvendigt, men også naturligt, at du vil påvirke dit publikums følelser. 

Kapitel 29 - Når dit materiale er klar, skal du ØVE
Der er mange gode grunde til, at du ikke skal lave din præsentation i sidste øjeblik, inden du skal aflevere dit budskab. Den vigtigste er, at du så ikke har tid til at øve dit materiale. Du SKAL kende dit materiale fra start til slut, og det opnår du kun ved at øve det under så realistiske forhold som muligt. 

Kapitel 30 - Din mentale forberedelse
En ting er udviklingen af dit materiale, men tit glemmer vi, at forberedelsen også gælder de ting, der foregår oppe i dit hoved. Du skal have ”ryddet op” i de unødvendige ting, der rumsterer rent mentalt. På den måde opnår du det mentale overskud, der skal til for at kunne håndtere uforudsete ting, der dukke op. 

Kapitel 31 - Hvad gør du når det alligevel går galt?
På trods af at du har forberedt dig efter alle tænkelige (og utænkelige) regler, så må du acceptere, at ting kan gå galt. Det KAN du bare ikke garantere dig imod. Jeg har prøvet det på egen hånd adskillige gange. Forbered dig ud fra en holdning om, at noget ”vil” gå galt, i stedet for ”hvis” noget går galt. 
Kapitel 32 - Bliver du også nervøs?
Bliver du nervøs, når du skal præsentere? Så har du det stort set som alle andre. Selv garvede talere oplever nervøsitet, når de taler over for et publikum. Vi får alle sommerfugle i maven, den velkendte sved i håndfladerne, og måske ryster vores ben. Og det er faktisk ikke så ringe. For nervøsiteten er med til at skærpe din præstation – når ikke den tager overhånd. 

Kapitel 33 - Du er på…. NYD det!
Så er det tid til, at du skal fremlægge dit budskab på en overbevisende måde. Du skal ind og høste frugten af hele dit arbejde med materialet. 

Kapitel 34 - Brug hele kroppen
Et værktøj, som du kan bruge til at få din entusiasme helt ud til publikum, er dit kropssprog. Forskning i kropssprog er en relativ ny videnskab, selvom selve kropssproget naturligvis har eksisteret lige så længe, som vi mennesker har eksisteret. 

Kapitel 35 - Husk altid at fejre din succes
Når din præsentation er godt overstået, så giv dig selv et klap på skulderen. Giv dig selv et par minutter til at nyde fornemmelsen af at have præsteret og af at have haft et godt greb om dit publikum. Tillykke, du er nu en række erfaringer rigere! 

Kapitel 36 - Visuel Præsentationsteknik – trin for trin
Så er det tid til en opsamling. Herunder finder du de trin, du skal igennem for at lave den gode præsentation. Bogen her har givet dig eksempler på værktøjer, du kan bruge for hvert trin. 

Litteratur
Picture
Email updates når der er ny frisk viden
Bryd rammen - visuel præsentationsteknik
Spørg Claus Handberg til råds om visuel præsentationsteknik
Kontakt-  Om VisusPublishing-  Sitemap-
Forside - Bogen "Bryd rammen" - PowerPoint rådgivning - Anmeldelser - Claus Handberg - Spørgsmål og svar - Artikler - Bonus materiale
© VisusPublishing – Hybenvænget 5 – 7480 Vildbjerg – Tlf. 31458200 – All Rights Reserved